Paletové vozíky

MÁTL & BULA, spol. s r.o., 664 61 Rajhrad u Brna, Stará pošta 750
tel. 547 424 424, info@matl-bula.cz, www.matl-bula.cz
vybírejte zde

Paletový vozík, nebo také paleťák, pumpik, ruční nízkozdvižný vozík atd., se stal nepostradatelný pomocníkem v manipulaci s materiálem, zejména v průmyslových provozech. Jeho vynález lze bez nadsázky srovnat s vynálezy jako je třeba kolo, parní stroj atd. Spolu se zavedením paletové manipulace se stal základním pomocníkem při manipulaci s materiálem v logistických procesech.

Princip fungování paletového vozíku

Geniální nápad kombinace hydraulického zvedacího válce spojeného přes pákový mechanismus se všemi koly umožňuje pozvednutí celého paleťáku cca o 20 cm a tím i zvednout paletu s břemenem či jiný materiál a to běžně do nosnosti 2t. Není ale výjimka paletový vozík s nosnosti 5t i více tun, ale takovéto hmotnosti jsou již těžce rozpohybovatelné lidskou silou. Je ale možné použít vhodný použít tažný vozík, nebo jiný prostředek pro pomalé přemístění takového břemene.

Paleťáky pro malé hmotnosti

Pro malé hmotnosti je zase naopak možné manipulovat s mechanickým paletovacím vozíkem, kde se břemeno do nosnosti cca 500kg zvedá jen sklopením oje přes pákový mechanismus a jedním pohybem dojde ke pozvednutí a tím k urychlení manipulace. Paletové vozíky lze též upravovat pro speciální rozměry a použití, než je standardně jen pro rozměry europalety (1200mm délka x 800mm šířka) , nebo stejné prosté palety a to jak do šířky a délky , ale i např. s velkými koly pro použiti v horším terénu, nebo speciální úpravy pro manipulaci s kulatými předměty, např. bubny na dráty, svitky plechu, či papíru, nebo nůžkové paletovací vozíky, které umožňují zvednutí břemene až do výšky 1m a tím zlehčují případnou další manipulaci s materiálem. Výhodné je v tomto případě využít typ pumpy s rychlozdvihem, kde při nezatíženém vozíku jde zdvih několikanásobně rychleji až při zatížení dojde k přepouštění na menší píst pumpy a tím ke zpomalení, ale i zároveň ulehčení zvedací síly.

Paletový vozík s váhou a příslušenstvím

Neposledním hitem je i např. paletový vozíku s váhou. Dle potřeby i třeba s tiskárnou, nebo dálkovým terminálem pro zpracování těchto dat.Tímto je vyřešena další mezioperace nutná v dnešní logistice. Paletovací vozíky využívají rovněž více druhů pojezdových kol od jednoduchých polyamidových, která však jsou dosti hlučná a rovněž ne moc pevná a tak je jejich využití vhodné na rovné a čisté povrchy a méně frekventované použití, přes druhy s navulkanizovanou gumou, která jsou sice tiché, ale při velkých nosnostech kladou již značný odpor a manipulace s nimi je více namáhavá.

Další druhy jsou kovové, ať již ocelové či hliníkové . Ocelové jsou sice velmi pevné, ale jejich nevýhoda je vyšší hmotnost a rovněž hlučný provoz, oproti tomu hliníkové s nižší hmotností mají zase kratší životnost. Nejvhodnějším řešením jsou zpravidla kolečka s polyuretanovým povrchem, jež je velmi odolný proti opotřebení, ale i tichý při provozu. Rovněž vhodný z hlediska malého valivého odporu. Protože může být někdy problém ubrzdit rozjetý naložený paletovací vozík, existují i typy s integrovanou brzdou předních kol. V potravinářských provozech jsou zase žádané nerezové paletové vozíky.

Vysokozdvižné paletové vozíky

Od výše popsaných ručních nízkozdvižných vozíků, zmutovala skupina podobných vozíků s běžným zdvihacím zařízením a možností zdvihat břemena i do vyšších výšek. Tyto vozíky si nazývají ruční vysokozdvižné vozíky, nebo též stackery. Ty základní používají pro svůj pohon – jak zdvih, tak i pojezd, ruční mechanickou sílu, což je vhodné zejména pro méně časté použití i v případě použití výhodnější verze s rychlozdvihovou pumpou. Lepší verze tohoto provedení bývá již s elektrickým pohonem z akubaterie a to minimálně pro zvedání. Plně profesionální paletové vozíky jsou pak již vybaveny elektrickým zdvihem i pojezdem.Výdrže akubaterií bývají u profesionálních vozíků ať již ručních nízkozdvižných, tak i vysokozdvižných cca na jednu směnu plného provozu.

Podobná konstrukce podvozku jako nízkozdvižný, ale je vybaven zvedacími rámy pro zdvih do výšek.  Do těchto vozíků patří i speciální vozík pro převoz dvou palet naráz, takzvaný vozík s přízdvihem.

Paletové vozíky vysokozdvižné jsou zvláštní skupinou paletových vozíků a umožňují zvedat břemeno až do několika metrů, v závislosti na druhu pohonu.  Nejjednodušší ruční zdvih bývá zpravidla do 2,5m a paletové vozíky akumulátorové s elektrickým zdvihem a pojezdem mohou být až do cca 6m zdvihu.

Nízkozdvižný paletový vozík

  • Určený na vodorovnou přepravu těžkých nákladů po pevných plochách
  • Variabilní provedení, nosnost 2000kg a více
  • Dvojité řídící kolo, výkyvná osa pojezdových kol vyrovnává malé nerovnosti povrchu,  náběhové kladky umožňují jednoduché zajíždění a vyjíždění do palet zboku, nebo na případné příčné přejezdy úměrné velikosti.
  • Bezúdržbová hydraulika s prověřenou životností více než 30 000 zdvihů
  • Zesílení rámu v konstrukčně namáhaných částech, kluzná pouzdra, galvanizované čepy
  • Zaoblené vidlice chrání palety před poškozením
 

Standardní parametry paletového vozíku:

  • Výška zdvihu: 125mm
  • Vlastní hmotnost: 75kg
  • Počet zdvihů do max. zdvihu: 13
  • Přední kola: 200 x 50mm
  • Pojezdové kolo sólo: 82x 95mm
  • Pojezdové kolo tandem: 82 x 70mm

Galerie paletových vozíků

Paletové vozíky 01
Paletové vozíky 02
Paletové vozíky 03
Paletové vozíky 04
Paletové vozíky 05
Paletové vozíky 06
Paletové vozíky 07
Paletové vozíky 08
Paletové vozíky 09
© 2011  |  MÁTL - BULA, spol. s r.o.  |  Stará pošta 750, 664 61 Rajhrad u Brna  |  +420 547 424 424  |  info@matl-bula.cz